Ferdinand
Coaching
Schoolrijpheid
Referenties
Contact

van het zien. De visuele functies betrokken bij de waarneming ontwikkelde zich in de kinderjaren afhankelijk van aanleg en omstandigheden in samen hang met de totale ontwikkeling. Uit preventieve overwegingen zou men de ontwikkeling kunnen bijsturen om ook op latere leeftijd leerproblemen te voorkomen. Niet minder belangrijk zijn de ontstane interventie- mogelijkheden door te kunnen begrijpen welke visuele functionele beperkingen een rol spelen bij de diverse vormen van dyslexie, woordblindheid en verlies van concentratie. Dat maakt effectief behandelen mogelijk.

Behavior optometry

De beperkingen van het visuele levert ook een gepaalde voorkeur van functioneren in de dagelijkse activiteiten. Iemand  die de ruimte niet goed kan overzien zal niet voor zijn plezier een balsport kiezen. Gebeurt dat toch dan zal er onzekerheid worden ervaren en frustratie door herhaaldelijk falen.

Door op deze manier het visuele  in verband te brengen met het dagelijks functioneren wordt het mogelijk de functionele vrijheid gericht te verruimen en te creëren. Ongeacht de achterliggende oorzaak, ontwikkelingsbeperkingen of traumatische ervaringen. Met nadruk geen psychologische maar een puur functionele benadering.

 

Pagina1 2 3 4