Coaching
Eén van mijn doelstellingen is om de nieuwe generatie hbo optometristen de liefde voor de visuele oogzorg c.q. behavioral optometry over te dragen. Heel belangrijk is dat de optometrie de 1e lijn oogzorg heeft gekregen. Het is een perfecte opleiding voor het vinden van pathologieën die, indien noodzakelijk door de oogarts worden behandeld. Helaas worden de visuele problemen bij cliënten niet gezien of behandeld. Omdat er geen medisch probleem is, is er weinig aandacht voor hun visuele klachten.
Deze klachten zijn o.a.:
Het geeft veel voldoening aan de cliënten uitleg te kunnen geven over de problemen van hun zicht. Kinderen te helpen bij hun ontwikkeling en hun visuele problemen op te lossen, waardoor ze beter mee kunnen komen op school en het verder volgen van onderwijs of opleidingen.
Het jaar 2000 was het jaar van de optometrie. De hbo’ers kregen de bescherming van de naam optometrist en worden 1e lijn in de oogzorg, een plan dat al heel lang speelde. De belangrijkste reden was dat de oogheelkunde veel te veel patiënten kregen met niet medische klacht. De echte patiënten waren toen 3 tot 5%. De overige 95% patiënten hadden wel klachten maar die waren van functionele aard.