Ferdinand
Coaching
Schoolrijpheid
Referenties
Contact

Specialisaties

Functionele, ontwikkelings- en gedragsoptometrie zijn ontstaan doordat men bleef zoeken naar het perfectioneren van de oogmeting. In het begin van de metingen werd het oog gezien als een camera. Een wazig beeld op de film is dan te herstellen door lenzen. In de praktijk bleken brillen of contactlenzen niet altijd te helpen bij (oog)klachten die heel reëel zijn.

Functionele optometrie

In 1928 werd het Optometric Extention Program Foudation opgericht door een groep optometristen die ontdekten dat ogen snel ingesteld moet kunnen worden om de verplaatsing van aandacht tijdens de beeldvorming in de hersenen te kunnen volgen. Ook overbelasting van de ogen door langdurig zien bij slechte werkomstandigheden (korte afstand en weinig licht) bleken de functionaliteit van de ogen te beperken. Snel intredende vermoeidheid, hoofdpijn, rode en branderige ogen waren het gevolg. De klachten bleken te verminderen door de conditie en vaardigheden van de ogen te oefenen en de werkomstandigheden te verbeteren. Opmerkelijk was dat in veel gevallen ook de concentratie en prestaties toenamen.

Ontwikkelingsoptometrie

Dr. A.M. Skeffington ontwikkelde de Visuele Functie Analyse (genoemd de 21 punten test)  om de conditie en vaardigheden van de ogen in kaart te brengen. De klachten bleken overeenkomst te vertonen met bepaalde beperkingen van het functiepatroon in relatie met de omstandigheden. Onderzoekers werden geïnteresseerd naar de achtergrond van de verschillende beperkingen. Door Arnold Gessel en Dr. Getman is er veel onderzoek gedaan bij kinderen naar de ontwikkeling

Pagina1 2 3 4